LIFESTYLE

TIPS VOOR TIJDENS JE ZWANGERSCHAP!

Als je voor het eerst zwanger bent komt er zóveel op je af. Google wordt echt je beste vriend, vooral als je de eerste in je omgeving bent die een kindje verwacht. Ik moet wel zeggen dat op internet ook een hoop onzin wordt verspreidt, dus geloof niet alles wat je daar leest. Ik heb zelf gelukkig een zus met een kindje die ik ongeveer elke dag wel een vraag app, maar dit heeft natuurlijk niet iedereen.
Ik hoop dat ik je met de volgende tips wellicht kan helpen, mocht je zwanger zijn. Ik heb er in ieder geval veel aan gehad!

– Begin op tijd met de babyuitzet grotendeels in huis halen.
Ik ben al redelijk snel begonnen met het inslaan van babyspullen. Met name het kamertje wilde ik snel aan beginnen, gewoon omdat ik niet kon wachten, maar ook zodat ik goed kon kijken wat voor spullen er mooi pasten. Uiteindelijk ben ik heel blij dat ik al zoveel in huis heb nu ik verlof heb en verplicht rustig aan moet doen. Nu kan ik me echt op de laatste dingetjes richten en genieten van de laatste weekjes van mijn zwangerschap. Je weet natuurlijk niet hoe lang je nog fit genoeg bent om al die ritjes naar babywinkels of de Ikea te maken.

– Was alles van tevoren!
Ja, ook nieuwe kleertjes en knuffels. Deze spullen bevatten vaak veel chemische middelen en bacteriën en je wilt natuurlijk niet dat je kindje dit binnenkrijgt of huidirritaties krijgt hierdoor. Ook is het belangrijk nieuwe flesjes en speentjes uit te koken.

– Koop niet te veel zwangerschapskleding.
Je bent natuurlijk maar een aantal maanden zwanger en mocht je ooit weer zwanger raken is dit misschien wel in een ander seizoen, of heb je een hele andere kledingsmaak gekregen. Ik raad aan een aantal basics te kopen wat zwangerschapskleding betreft, en verder creatief te zijn met je eigen kleding, of koop kleding die je na je zwangerschap ook nog aan kunt, zoals bepaalde wijdere jurken en andere oversized kleding die tijdens je zwangerschap even niet oversized valt, maar erna wel. Zelf ben ik inmiddels 36 weken zwanger en draag ik op dit moment een t-shirt van mijn man. Zit heeerlijk 😉

– Probeer zoveel mogelijk gezond te eten, eet niet voor 2, slik de juiste vitamines en probeer in beweging te blijven.
Het is natuurlijk niet meer alleen jezelf om wie je moet denken, maar ook de kleine in je buik is vanaf dag 1 afhankelijk van jou, en dus ook van wat je eet. Tijdens je zwangerschap is het minstens zo belangrijk om veel vitamines binnen te krijgen. Je hebt zelfs wat extra vitamines nodig, waarvoor je vitaminepillen kunt slikken. Ook zou ik je aanraden niet voor 2 te eten, dit is niet nodig en hier zul je na je zwangerschap jezelf waarschijnlijk niet dankbaar voor zijn. (Al moet je af en toe wel even toegeven aan je cravings en het dan lekker als excuus gebruiken 😉 ) Probeer nog lekker te bewegen zolang je je goed voelt. Je hoeft uiteraard niet elke dag naar de sportschool maar een wandeling is ook al goed, en dit mag je tot het einde van je zwangerschap gewoon doen.

– Smeer je buik in met een fijne zwangerschapsolie.
Of het echt werkt tegen striae durf ik niet te garanderen maar baat het niet dan schaadt het niet. Zelf heb ik eigenlijk (nog) geen strepen. Het is sowieso een lekker me-time momentje. Vergeet niet je bovenbenen, billen en borsten mee te nemen tijdens het smeren. Ook hier kan striae ontstaan door je veranderende lichaam.

– Plan veel me-time in!
Over me-time gesproken: zorg dat je dit vaak neemt. Even een momentje voor jezelf (en je baby). Je lichaam is hard aan het werk met het creeëren van een minimensje in je buik. Misschien maak je dit maar één keer mee dus geniet ervan en gun jezelf tijd en rust.

– Maak veel foto’s van je buik!
Om dezelfde reden als hierboven, dit is zo’n bijzondere tijd, ook al voel je je misschien niet helemaal op je gemak in je veranderende lichaam, laat het vastleggen want je zult dit later ongetwijfeld leuk vinden om terug te zien, en je kindje ook! Ik zelf heb een invulboek voor tijdens mijn zwangerschap waarin je elke 2 weken van alles in moet vullen en een buikfoto toe kunt voegen. Ik vind het nu al leuk om de eerste buikfoto’s terug te zien waarvan ik dacht dat ik al een hele dikke buik had, haha!

– Draag een BH zonder beugel.
Na een tijdje zitten je BH’s met beugel écht niet meer lekker met die buik. Ik heb 2 beugelloze voedingsbhs gekocht bij H&M en deze zitten heerlijk. Ook komen deze dus na mijn zwangerschap nog van pas, mocht ik borstvoeding kunnen geven.

– Koop een voedingskussen al tijdens je zwangerschap.
Het is soms even een geworstel met dit ding in bed, maar als je eenmaal een goede houding hebt gevonden kun je echt heerlijk slapen. En geloof me, dat is een uitdaging in het derde trimester. Een voedingskussen is multifunctioneel doordat je er mee kunt slapen, je kunt hem gebruiken tijdens het voeden en met een lakentje erom kun je hem zelfs als een soort babynestje gebruiken.

– Ga naar de kapper.
Waarschijnlijk heb je hier geen tijd voor vlak na je bevalling, en heb je hier ook helemaal geen zin in. Weer een goede reden voor me-time!

– Schrijf de enveloppen voor de geboortekaartjes al van tevoren.
Ik heb dit al gedaan en ik denk dat ik hier in de kraamweek blij mee zal zijn. Dat scheelt weer tijd die je dan waarschijnlijk veel liever aan je babytje besteedt!

– Zet op tijd een vluchtkoffer/vluchttas klaar.
Ik heb dit met 34 weken gedaan en dit gaf me rust. Je weet namelijk niet hoe het loopt en of je in staat bent dit te doen als je bevalling is begonnen. Ook als je thuis wilt bevallen is het handig een vluchtkoffertje klaar te hebben staan.

– Bedenkt wat je nog graag wilt doen voor de kleine er is en plan dit.
Wil je nog een keer samen uit eten, een weekend weg, misschien wel een babymoon naar de zon voor de laatste keer met zijn tweetjes? Als je baby er is komt dit er waarschijnlijk voorlopig niet van, dus maak een to-do lijstje en plan deze dingen in zolang het nog kan.

Dit waren wel de meest waardevolle tips wat mij betreft. Geniet van je zwangerschap!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *